Ik luister graag #podcasts in de auto. Ook de podcast van Maarten van Rossem over wachtwoorden vind ik erg leuk om te luisteren. Maarten heeft het in podcast “Nr. 154 – Voorkeurstem” over een probleem dat hij heeft met het betalen van de #Museumkaart. Hij heeft een rekening gekregen maar kan deze met geen mogelijkheid gewoon betalen. Zo moet hij inloggen met een #password waarvan hij zegt deze nooit te hebben gehad. Het e-mailadres dat hij gebruikt zou “vals zijn” en moet hij QR-codes gebruiken om überhaupt een connectie te maken met de site om zijn betaling te doen. Frustratie alom bij van Rossem.
Maarten van Rossem over wachtwoorden
In de podcast doet Maarten dan ook een paar opvallende uitspraken over #wachtwoorden:
“Het is de naam van onze kat van honderd jaar geleden” – over een van de wachtwoorden hij gebruikt.
“Ik heb alle namen van mijn kleinkinderen al gebruikt. Ik heb mijn zoon al gevraagd wat kinderen erbij te krijgen zodat ik een nieuw wachtwoord kan aanmaken” – over een andere set wachtwoorden.
“Het is een fijne sympathieke instelling maar er is waarschijnlijk een nieuwe internetdirecteur die pittig aan de slag is gegaan met inloggen, uitloggen, passwords erbij, qr-codes…wat kan ons die van Rossem schelen, die onhandige prutser”. Dit zegt hij over het beleid dat de organisatie achter de Museumkaart voert omtrent het inloggen en betalen van de kaart.
Geen museumkaart meer?
Conclusie: het wordt te moeilijk gemaakt volgens van Rossem om iets simpels te doen als een betaling voor de Museumkaart.
– Waarom moet je inloggen?
– Waarom moet er een portal zijn?
– Wat heeft de Museumjaarkaart aan de extra gegevens van Maarten (of willekeurige iedere bezoeker)?
Maarten heeft besloten geen Museumjaarkaart meer te nemen om deze reden.
Heeft maarten gelijk, wat vind jij?
Heeft Maarten gelijk? Vraagt een organisatie teveel als je alleen een kaart of service wilt gebruiken? Moeten we te veel data afstaan voor product waar we ook nog voor moeten betalen? Wordt het te lastig gemaakt?
Scrol ongeveer naar het midden van de podcast om het stuk te luisteren.
Advies voor jouw organisatie?
Wij adviseren organisaties vaak over hun gebruik van klantgegevens. Hoe kunnen deze veilig opgeslagen worden? Sla je niet onnodig veel op? Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.